Mazda6:)

2. února 2007 v 13:19 | Terezka |  Autíčka

Mazda6 MPS - motor pro sport

zveřejněno 24. 04. 2006
test
V roce 2002 to byla studie, o které se nevědělo, zda se bude vyrábět. V roce 2006 je to reálný automobil, divoch, který může se svým přeplňovaným čtyřválcem natrhnout zadnici mnohým konkurentům.
Na autosalonu v Paříži v roce 2002 nasadila Mazda všem svým fanouškům brouka do hlavy, když s sebou do francouzské metropole přivezla koncept sportovní šestky s označením Mazda 6 MPS. Bude se nebo nebude vrcholná verze velmi populární řady vyrábět, ptali se tehdy všichni? Mazda nedala jasnou odpověď a motoristická média i své věrné dlouho napínala.
Symbolicky dva roky od uvedení studie, na autosalonu v Paříži 2004 Mazda ukázala pekelně rychlou šestku znovu, avšak v definitivní podobě a s jasným poselstvím: Auto půjde do sériové výroby. Tímto rozhodnutím se japonská automobilka vrhla do boje o sportovně založené a hlavně movité klienty. Na český trh vstoupila Mazda 6 MPS v samém závěru loňského roku, znovu s kategorickým konstatováním.
"Šest je více než quattro," hlásaly billboardy v celé republice a zřetelně naznačovaly, do koho se Mazda v reklamní kampani obula. Copywriteři si vzali na paškál rychlé limuzíny Audi, ale vymezit konkurenty MPS takto jednoduché není. Podle motoru a výkonu můžeme vůz srovnávat s Mitsubishi Lancer EVO nebo Subaru Impreza WRX STi, které také pohání přeplňovaný čtyřválec s výkonem okolo 200 kW.
obrázek [300 x 250]Vnější podoba, koncepce interiéru a také chování na silnici se zase více blíží například Fordu Mondeo ST 220 nebo třeba Audi S4 s osmiválcem 4.2 litru. Lancer EVO i Impreza WRX STi jsou nekompromisními sporťáky, s nimiž zažijete spoustu zábavy a vzrušení v extrémních situacích, ale na každodenní dojíždění do práce a prodírání se ucpaným městem nejsou zrovna ideální.

Nenápadný sprinter

Mazda 6 MPS s tímto nemá problém, lehce zvládá průjezdy křižovatkami i parkování, za městem se přitom promění v pekelný stroj, se kterým si sáhnete až na dno svých řidičských schopností a zároveň se dostanete do situací, kdy nabudete dojmu, že přestala existovat gravitace či odstředivé síly. Při pohledu na sportovní šestku zvenčí, nejste-li zrovna automobilový znalec, její sportovní potenciál vůbec neodhalíte.
Proti sériovému modelu se sice MPS odlišuje agresivnější přední částí se ztmavenými světlomety, sportovním nárazníkem a brutálnější kapotou motoru s doplňkovým prolisem, zadními ztmavenými světlomety a dvěma obrovskými laufy (bohužel jen naoko - viz foto), přesto si zachovává elegantnost, uhlazenost a troufám si říci i nenápadnost, o níž majitelé Imprezy nebo Lanceru EVO většinou nestojí.
S Mazdou6 MPS se můžete klidně šinout městem naprosto nepovšimnutí okolím, parkovat na sídlišti a nestrachovat se, že se vám za týden na karoserii podepíše deset závistivců a přitom si vychutnávat výkon závodního speciálu. I pozornosti se vám dostane, když budete chtít. Stačí sešlápnout plynový pedál na podlahu a nechat koncovky výfuku zanotovat ódu na výkon.
Ještě před chvílí zcela apatický dav čekající na povolení semaforu překročit vozovku najedou zbystří a desítky párů očí upřou pozornost na místo, odkud za hlasitého burácení výfuků a motoru vystartovala černá (v našem případě) raketa. Jakmile se nabažíte zvědavých pohledů, přeřadíte, odlehčíte nohu a zamíříte do supermarketu. Z praktického hlediska se v sportovní verzi Mazdy6 nic nemění.

Stará dobrá šestka

Zavazadlový prostor sedanu má stále objem 500 litrů, vstupní otvor dostačuje i na naložení větších předmětů a nakládací hrana, byť to u sedanu nehraje takovou roli (na stěhování skříní si budete muset sehnat něco většího), leží v obvyklé výšce. Interiér působí velmi civilním dojmem, nebýt sportovně koncipovaných sedadel a chromovaných pedálů, ani nepoznáte, že sedíte v modelu MPS.
Sedadla poskytují dostatečnou oporu horní i dolní poloviny těla, bohatě dimenzované opěradlo netlačí, přitom udrží tělo ve vzpřímené poloze i v prudkých zákrutách, sedák může malinko tlačit do stehen z boku, ale v podélném směru mu nemám co vytknout. Sportovní tříramenný volant potažený s koženém potahem se drží velmi příjemně, předem ovšem upozorňuji všechny dámy, že se s ním budou trochu přetahovat.
Více o tom vám povím v kapitole věnované jízdním vlastnostem. Interiér faceliftovaného vozu, vypadá stále moderně a má dostatečně kvalitu na to, aby důstojně hájil barvy Mazdy v střední třídě. Palubní deska potěší přehledností i kvalitou materiálů a slícováním, řidiče a spolujezdce obklopují kvalitní plasty i látky, které dávají zapomenout na nedokonalosti minulých let.
obrázek [300 x 263]Dostatek odkládacích prostor, sportovně koncipovaná a přehledná přístrojová deska nebo velký vnitřní prostor dotvářejí výborný dojem z kokpitu vozu. Na zadních sedadlech se lehce poskládá i dlouhán, řidič zase rychle nalezne optimální polohu za volantem. Jednu z významných inovací provedených v rámci přeměny na sportovní sedan pocítíte uvnitř teprve ve chvíli, kdy absolvujete sérii ostrých zatáček.
Výrazně vyztužená karoserie fantasticky odolává všem sílám a jelikož se prakticky nekroutí, panuje uvnitř, pominu-li pobrukování výfuku, naprostý klid. Výstup z palubního počítače, obvyklé slabiny mnoha japonských a korejských automobilů, v Mazdě6 MPS najdete na úzkém displeji nad výdechy ventilace. Počítač nabízí všechny důležité údaje, takže se nemusíte obávat neinformovanosti.

Z kliďase zabijákem

Kdo si ještě nedávno chtěl v Mazdě6 trochu zasportovat, k čemuž v případě této japonské automobilky potřeboval zážehový motor (diesel s 88 kW a 320 - 360 Nm na sportování stavěný není), musel zvolit zážehový agregát 2.3 litru poskytující maximální výkon 122 kW při 6500 otáčkách a točivý moment 207 Nm při 4000 otáčkách. To nejsou na čtyřválec špatné hodnoty, hot sedan ovšem musel nabídnout mnohem víc.
Technici Mazdy dali dohromady a vymysleli způsob, jak dramaticky zvýšit výkon a přitom nestavět zcela nový motor. Vzali onen osvědčený zážehový čtyřválec 2.3 litru, který posílili vysokotlakým přímým vstřikováním paliva s efektem vnitřního chlazení a především turbodmychadlem. Výkon vzrostl ze 122 kW na pěkných 191 kW při 5500 otáčkách a točivý moment na velmi pěkných 380 Nm při 3000 otáčkách.
Z příjemného motoru se rázem stal divoch, se kterým dokáže Mazda6 uhánět rychlostí až 240 km/h a vystřelit na stovku za 6,6 sekund. Začátek přitom vypadá hrozně nevině. Otočím klíčkem v zapalování, motor s lehkým odkašláním naskočí a neslyšně přede pod vyvýšenou kapotou. Tohoto se mám bát, zeptám se sám sebe a pokusně prošlápnu spojku a hned na to plynový pedál .
Zezadu se ozve hlasité zabublání výfuku, ale motor velký rámus nenadělá, a poté, co ručička otáčkoměru mine hodnotu 3500, se zase uklidní. No, nevím, nevím, říkám si, mačkám tuhý spojkový pedál, řadím jedničku a vyrážím. Do volantu se musím pořádně opřít, ale o to mi teď nejde. Otáčky se převalují na 2000, zátah roste, ale zatím to tedy vůbec nevypadá na nějakého velkého dravce. Zklamání?
Plynový pedál se blíží více podlaze a najednou zjišťuji, že jsem dráždil tygra. Okolo 2500 otáček se "něco stane" a auto začne táhnout. Paráda, říkám si, ale to ještě netuším, že v 3000 otáčkách dostanu pořádný kopanec. Právě jsem překročil magickou hranici maxima točivého momentu a Mazda6 MPS vystřelí dopředu s takovou razancí, že se hlavou dotýkám opěrky.
Najednou je ručičce stupnice otáčkoměru malá. Mine 4000, 5000 a za 6000 se zarazí o bariéru omezovače. Motor krásně zatahuje od 3000 od 6000 otáček a MPS ukazuje záda všem, kteří se na ni pokusí dotírat. Dálniční sprint, prudký kopec, předjíždění, to vše zvládá šestka s bravurou. Především na dálnici dokáže tohle auto vytřít ostatním řidičům zrak.
Zuřivě blikající závodník dožadující se uvolnění levého dálničního pruhu ve chvíli, kdy vedle vás není kousíček místa a považující dvojici chromovaných koncovek výfuku za důkaz narušeného psychického zdraví, zůstane s otevřenými ústy zírat na brutální pružné zrychlení ze 160 na 200 km/h. Ještě na šestý stupeň v rychlosti 220 km/h motor rozdává sílu plnými hrstmi a rozjede šestku na slibovaných 240 km/h.
Teprve svítící kontrolka rezervy mě donutí zamyslet se nad spotřebou. No, žádné levné svezení. Kombinovaná spotřeba 10,2 litru udávaná Mazdou padla za vlast se sportovním stylem jízdy, palubní počítač ukazuje téměř 17 litrů a výpočet spotřebu potvrzuje. V dalších dnech se pokouším jezdit ekonomicky a s 10,5 litry se blížím udávanému průměru. Radost z jízdy ovšem mizí.

Quattro po japonsku

Nápravy s dvojitými příčnými rameny, tvrdé sportovní pérování, 18palcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami a zejména pohon všech kol s elektronicky řízeným aktivním diferenciálem a zadním samosvorným diferenciálem, to je základ úspěchu a zároveň záruka špičkových jízdních vlastností rychlého sedanu. Vše funguje, jak si inženýři Mazdy naplánovali.
Tuhý sportovní podvozek, 18palcová kola a všechna poháněná kola dávají řidiči jistotu, že se může vrhnout ve vysoké rychlosti do zatáčky, prudce strhnout řízení tu na pravou tu na levou stranu a přitom počítat se stoprocentní podporou svého vozu. MPS sedí v zatáčkách všemi čtyřmi pevně na zemi, nemá žádné negativní tendence a nedotáčivost si schovává až do extremních situací.
obrázek [450 x 290]
Skvělá aerodynamika a aerodynamické odhlučnění, nulová citlivost na boční vítr, a excelentní chování mezi kužely jsou další dobré vlastnosti sportovní šestky a to nezmiňují výborné držení příčeného směru. Velmi tuhé řízení a spojkový pedál si zamilují pánové, ale dámy budou Mazdu za toto vylepšení nenávidět. Spojkový pedál nahoru doslova vystřeluje a s řízením se musíte na parkovišti přetahovat.
Ostré brzdy dokáží zkrotit auto z vysokých rychlostí, nevadnou a nastupují přesně v okamžik, kdy to od nich očekáváte. Řazení pracuje s přesností švýcarských hodinek, dráhy jsou krátké, rychlosti zapadají snadno, páka poslouchá vaše pokyny.

Užívejte si

Toužili jste po Mazdě, která bude divoká, sebevědomá a s pohonem všech kol. Chtěli jste Mazdu, která si přitom všem zachová eleganci a nenápadnost? Tady ji máte. Mazda6 MPS poskytne čistou radost z jízdy, ale stejně dobře poslouží jako rychlý a komfortní dopravní prostředek pro každodenní užití. Navíc, za plně vybavenou Mazdu6 MPS zaplatíte momentálně méně než milion korun, a to stojí alespoň za úvahu.

Plusy

  • decentní design
  • prostorný interiér
  • silný a pružný motor
  • účinné brzdy
  • přesné řazení
  • výborné jízdní vlastnosti
  • dobrý poměr ceny a výbavy

Minusy

  • vyšší spotřeba
  • tuhý spojkový pedál
  • imitace mohutných koncovek výfuků
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 lu2 lu2 | E-mail | 19. března 2013 v 18:19 | Reagovat

to mas ze svi hlavy nebo si to nekde stahla ??

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
I LIVE MY LIFE! I LOVE MY LIFE :D